Ben jij een beginnend ondernemer met je eigen webshop? Dan is het enorm belangrijk dat je dit artikel leest. Het praktisch, slim en goedkoop verpakken van je producten voordat je ze naar je klanten verstuurt, is namelijk van groot belang. Veel startende ondernemers die beginnen met het versturen van bestellingen naar klanten, maken een aantal grote fouten die kunnen leiden tot onnodige klachten, retours en zelf verliezen. Wil jij weten hoe je deze fouten voorkomt en een vliegende start maakt met je webshop? Lees dan snel verder voor de beste tips!
Passende verpakking
Het kiezen van een verpakking die goed aansluit op je product is van groot belang. Kies je voor een te ruime verpakking? Dan zal het product gedurende het transport en het sorteren in de postcentra erg veel gaan bewegen in de verpakking met mogelijke beschadigingen tot gevolg.. In sorteer- en distributiecentra van postdiensten, wordt er niet altijd voorzichtig omgaan met de verschillende pakketjes. Als jij de verpakking van je product dan niet goed op orde hebt, zal het product beschadigd aankomen bij je klant. Het resultaat: klachten, retouren, dubbele verzendkosten en verlies. De oplossing: niet kiezen voor generiek verpakkingsmateriaal, maar verpakkingsmateriaal op maat wat perfect op je product aansluit. Let op: kies ook niet voor een te kleine verpakking en houd altijd zo’n 1 centimeter speling aan tussen de verpakking en het product. Zo voorkom je frustratie bij het uitpakken van de bestelde producten.
Het juiste opvulmateriaal
Een ander belangrijk aandachtspunt bij het verpakken van je producten, is het opvulmateriaal. Met opvulmateriaal in de verpakking van het product, bescherm je het product tegen schade tijdens het transport. Wordt er in het sorteercentrum met het pakketje gegooid, of valt dit per ongeluk van de band af? Geen probleem, want jouw product is op de juiste manier ingepakt en wordt beschermd door het opvulmateriaal. Sla dit onderdeel van het verpakken van producten dus nooit over!
Correct adresseren
Ga je een bestelling versturen naar een klant? Zorg er dan voor dat je een goed leesbaar etiket op de doos plakt en controleer altijd of het juiste adres hier vermeldt staat. Zorg dat het etiket geprint is en dat het adres niet met de hand geschreven hoeft te worden. Zo kan de postbezorger het adres niet verkeerd interpreteren en voorkom je dat pakketjes verkeerd bezorgd worden en/of weer retour gestuurd worden, waarna jij voor de extra verzendkosten op kunt draaien.